Proč čistit palivový systém vozidla?
Pokud se budeme podrobněji zabývat problematikou palivových systémů vznětových a zážehových motorů, je dobré si připomenout, že většina mechanických závad těchto systémů je způsobena nečistotami v palivovém okruhu.
Palivová soustava má zásadní vliv na spotřebu pohoných hmot a výkon motoru.
Nejslabším článkem palivového systému jsou samotné vstřikovače. Je to dáno technickou náročností jednotlivých dílů vstřikovačů, kde je kladen důraz na přesnost.
Vznětové motory
Moderní vznětové motory využívají v převážné většině elektronických vstřikovačů, které jsou náchylné na nečistoty v palivovém systému. Často dochází k mechanickým poškozením v důsledku nečistot, které působí v těle vstřikovače doslova jako brusná pasta.
Funkce vstřikovače:
Hlavní úlohou vstřikovače, je rovnoměrně rozprášit palivo do spalovacího prostoru s ohledem na přesnost dávky.
Vadný vstřikovač může v extrémních případech poškodit píst motoru ( dochází k propálení pístu)
Zaznamenali jsme pouze jednu vyjímku, a to u prvních motorů TDCI z dílny FORDu, kde v důsledku konstrukční vady palivového čerpadla docházelo k "vydírání" čerpadla.To mělo za následek tvorbu mikroskopických pilin, které zcela zničily vstřikovače. Tady by čištění palivového systému opravdu nepomohlo.
Zážehové motory
Vstřikovače zážehových motorů nejsou ve srovnání s motory vznětovými tak náchylné.Přesto zde platí stejné pravidlo které vyplívá ze samotné funkce vstřikovače tj. přesnost dávky.
U benzínových motorů je hlavním předpokladem udržení stechiometrického poměru. Jinými slovy se jedná o ideální poměr benzín/vzduch. Ideální směs vzduchu a benzínu je 14,7:1
Proto, aby se směs co nejvíce příblížila tomuto poměru, je hlavním předpokladem čistota palivového systému, zejména vstřikovače.
Správná funkce vstřikovače
Vadné vstřikovače
Zanesený výfukový ventil
Obecně lze čištění palivové soustavy shrnout do několika bodů
- Prevence před poškozením (vstřikovačů, motoru)
- Vyšší výkon
- Nižší emise
- Nižší spotřeba pohoných hmot
- Čistí ventily, ventilová sedla a spalovací prostor zážehových a vznětových motorů
Martin H. 23.6.2011