JEZDĚTE EKOLOGICKY A EKONOMICKY S E85
Snižte své provozní náklady!
Přestavbové(konverzní) jednotky pro provoz na Ethanol E85 už od 2800,-Kč
Montáž konverzního kitu od 500,-Kč
Možná jste se už na čerpací stanici setkalI s nápisem E85 na stojanu.
Jedná se o alternativní palivo tzv. biolíh, určený převážně pro pohon zážehových(benzínových) motorů.
Automobilky se v dnešní době pomalu začínají ubírat ťímto směrem, jde o nové vozy označené jako FFH (Flexible fuel vehicle)
Jedná se o vozy, jejichž řídící jednotka je už od výroby upravena pro provoz na Ethanol E85, proto není třeba již dalších úprav a lze s těmito vozy jezdit jak na benzín tak na ethanol popřípadě poměrové směsy obou PHM bez dalších úprav.
Jak tedy jezdit ekonomicky a přitom ekologicky?
Řešením je úprava Vašeho stávajícího benzínového motoru na tzv. FFV(flexible fuel vehicle)
V čem spočívá úprava?
Respektive se jedná o montáž konverzní jednotky, která upravuje dobu vstřiku paliva do spalovacího prostoru zážehového motoru tak, aby byl dodržen stechiometrický poměr směsi palivo/vzduch dle provozních podmínek motoru.
Proč je třeba upravit dobu vstřiku?
Proto aby mohl motor spávně pracovat je důležitý stechiometrický poměr, tj. veličina která udává optimální složení směsi paliva se vzduchem.
Vzhledem k tomu, že Ethanol a bezín mají odlišné fyzikální vlastnosti je třeba měnit dobu vstřiku pro obě paliva rozdílným způsobem.
Rozdílnou rychlostí hoření a rozdílným stechiometrickým poměrem palivo/vzduch by při použití ethanolu bez konverzní jednotky docházelo k tzv. chudé směsi.
Tato extrémě chudá směs má za následek snížení výkonu motoru a předevím k větší tepelné námaze jednotlivých částí motoru a následném zničením motoru v podobě podpálených ventilů, degredaci motorového oleje následkem vysokých teplot a s tím i spojenou nižší účinností mazacích schopností motorového oleje, popřípadě dalšími následky z toho plynoucích.
Udávaný stechiometrický poměr pro benzín je 14,7:1
Stechiometrický poměr pro E85 je 9,0:1
V případě použití E85 je tedy potřeba dopravit do spalovacího prostoru motoru větší dávku paliva (obohatit směs) na požadovanou hodnotu.
Řídící jednotky motoru využívají pro řízení směsi (dávky paliva) výstupu z lambda sond.
Dokáží tak regulovat dobu vstřiku ale pouze v omezeném rozsahu cca +/- 20ms, jakákoliv vyšší odchylka řízení je pro seriovou jednotku nemožná a zde přichází na řadu konverzní jednotka, která posouvá dobu vstřiku na vyšší hodnotu.
Jak je to se spotřebou paliva E85?
Jak už bylo zmíněno a z hlediska principu dodržení optimální směsi je třeba prodlužovat dobu vstřiku o 10 až 20%, tedy zjednodušeně řečeno, lze počítat v průměru o 10 až 20% s vyšší spotřebou při pohonu na E85.
Jak Ethanol E85 zvyšuje výkon motoru?
Ethanol E85 zvyšuje výkon motoru, přestože má nižší výhřevnost než benzín ze čtyř důvodů:
- Ethanol E85 obsahuje 30 % kyslíku a benzín jen 4 %, proto se ve válci po přidání přestavbové jednotky vejde více Ethanolu E85, který může hořet s kyslíkem (atmosférickým a z ethanolu dohromady).
- Tím že Ethanol E85 obsahuje sám osobě více kyslíku, tak dochází k efektivnějšímu hoření = vyšší výkon + o 70 % lepší emise.
- Ethanol E85 má při odpařování 4x větší ochlazení oproti benzínu = při vstříknutí do válce 4x více ochladí prostor válce i vzduch v něm, ten se více smrští a do válce se vejde více vzduchu, tím pádem více kyslíku se kterým může ethanol hořet.
- 1 litr Ethanolu E85 je těžší než 1 litr benzínu, tím pádem v jednom střiku se dostane do válce více hmoty než při stejně dlouhém vstřiku benzinu. Tím se i vyrovnává nižší výhřevnost Ethanolu E85, která se počítá na MJ/kilogram. Při koupi 1 litru Ethanolu E85 si koupíte více hmoty než při koupi 1litru benzinu.
Jaké jsou výhody paliva E85?
V porovnání s jinými alternativními pohony, jako je např. LPG, či CNG, odpadá při úpravě na E85 montáž dalších nádrží.
- Nejste omezeni vjezdem do podzemních garáží.
- Není třeba inspekčních kontrol.
- Výrazně nižší emisní limity až o 70%
- Nižší pořizovací náklady.
- Nižší zástavbová váha zařízení.
- Ekonomika provozu.
V případě Vašich dotazů nás můžete kontaktovat ZDE