Směrnice EHS/ES a předpisy OSN, které stanovují limity emisí nečistot ve výfukových plynech automobilů, a které se v technické praxi nazývají normami EURO 1 nebo EURO 2 nebo EURO 3 nebo EURO 4 nebo EURO 5
Euro je závazná emisní norma stanovující limitní hodnoty výfukových exhalalací. Např. nová norma Euro 5 omezuje množství oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a množství pevných částic (PM). Hodnoty se uvádějí v miligramech na ujetý kilometr. Tyto látky však nejsou jediné, které automobil vypouští. Je zde např. oxid uhličitý, který je často zmiňován v souvislosti s globálním oteplováním, norma ho však neřeší. Také jsou zde sirné sloučeniny.
Zavedení nového Eura není jednorázová akce. Změny se nejprve týkají modelů nově představených na evropském trhu (pro Euro 5 byl stanoven termín 1.9.2009). Vozy, které do té doby vstoupí do prodeje, Euro 5 splňovat nemusí. Nutno říct, že většina renomovaných výrobců normu Euro 5 již dávno splňuje. Od roku 2011 by měli Euro 5 plnit všechny nově vyrobené automobily. Majitelé starších vozů mohou zůstat v klidu, těch se nové předpisy netýkají.
Přehled limitů jednotlivých emisních norem EURO:
Jak zjistím jakou emisní normu plní vozidlo?
Většina vozidel má v TP. uvedenou přímou normu (EURO 1, 2, 3...)
U některých vozidel je nutné Euro normu odvodit dle směrnice. V takovém případě bude v TP. vozidla uvedena směrnice např:
83.05-A
98/69/ES-A
Pro osobní automobily kat. M1 s největší povolenou hmotností do 2,5 t a obsaditelností do 6 osob (Plní Euro3)
Kompletní tabulku otevřete kliknutím na tlačítko Směrnice EHS/ES